Beteenden är helt enkelt allt det vi gör. Det är något som andra kan observera. Det kan vara både bra och dåliga saker. Och det kan vara saker som vi gör för lite av, eller saker vi gör för mycket av. Anledning till att det är viktigt ur ett organisatoriskt kontext är att det är beteenden som skapar verksamhetens resultat. Fortsätter vi med samma beteenden får vi samma resultat. Vill vi ha andra resultat behöver vi andra beteenden.

Det är först när vi gör saker som vi kan påverka andra. Det är när vi gör saker som viktiga värden uppstår. Det är när vi gör saker som vi påverkar kunder. Och när vi vill förbättra resultat eller ändra kulturer, så kommer det först kunna ske när vi skiftar beteenden. Det är därför beteenden är så intressant och behöver vara i fokus i förändringsarbetet.  Därför är det viktigt att skilja på beteenden och andra saker som tankar eller känslor. När vi tänker kan vi inte direkt påverka resultatet.

7 av 10 förändringsarbeten misslyckas

När förändringsarbeten ska genomföras är fokus oftast på resultaten, istället för på orsaken. Detta är också en av anledningarna till att så många som 7 av 10 förändringsarbeten misslyckas (Kotter).  Uppmärksamheten läggs på det vi vill uppnå såsom ökad lönsamhet, högre försäljning, nöjdare kunder eller mer ansvarstagande medarbetare istället för på det som kommer få organisationen att komma dit.

Ett framgångsrikt förändringsarbete innefattar alltid minst tre steg. 1) En tydlig riktning i form av mål och strategi. 2) Rätt förutsättningar genom förståelse, kunskap och processer. Och 3) själva genomförandet av förändringen. Men ofta stannar det vid att riktningen och den nya processen som kommuniceras ut i verksamheten – om och om igen. Och sen är vi förvånad över att effekten uteblir. Inte händer. Ledningen säger: “vi har just sagt vad som ska göras, varför gör de inte som vi säger”. Om det vore så enkelt skulle vi ju bara kunna höja målen och på så sätt automatiskt förbättra resultaten.

Rätt beteenden för önskat resultat

Det är först när vi “får det att hända” i form av faktiskt utförda beteenden som effekten kan uppnås. Om inte verksamhetens börja göra saker annorlunda kommer inga annorlunda resultat att uppstå. Därför är det avgörande att även identifiera vilka beteenden som är avgörande för att nå önskat resultat. Och ha fullt fokus på dessa i förändringsarbetet.

Så vill du skapa resultat? Sluta fokusera på resultatet

 

Välkommen till vår kunskapsbank om du vill läsa mer om framgångsrikt förändringsarbete (länk)