En blid säger mer än 1000 ord…, rita och visualisera mera för effektivare kommunikation och snabbare utveckling.

Jösses vilket behov det finns av att illustrera problem, lösningar och budskap visuellt. Det pratas och pratas samt skrivs texter och meddelanden i mängder utan att budskapen riktigt går fram. För få tar sig tid eller har kompetensen att förklara saker i bilder. Det behöver inte ens vara särskilt snygga bilder, det kan initialt räcka med några streck på en servett eller white board-tavla och vips trillar några extra polletter ner.

Vi lär och tar till oss genom våra sinnen, ju fler sinnen vi aktiverar desto lättare tar vi till oss budskap. Sämst verkningsgrad har texter och prat. När det gäller utveckling av människor och organisationer är det de auditiva, visuella och kinestetiska sinnena vi vill nå, lukt och smak kan vi sätta en liten parentes om i detta sammanhang. Jag väljer också att just i denna text fokusera extra på betydelsen av det visuella, även om det alltid är bäst att aktivera så många sinnen som möjligt.

Jag möter mängder med organisationer som har diverse utmaningar, stora som små. En gemensam nämnare är ofta oförmågan att sammanfatta kontexten och att strukturerat visualisera denna och möjliga lösningar. Min roll blir ofta (initialt) att hjälpa till att strukturera upp situationen och visualisera denna och vägen framåt.

Managementkonsulter, kommunikationsbyråer och kommunikationsavdelningar kan verkligen bidra på detta område. Tyvärr upplever jag att alltför få av dessa sätter fokus på den interna kommunikationen, exempelvis att stötta chefer att sortera och visualisera budskap till sina medarbetare. Många företagsledningsgrupper slarvar också med den interna kommunikationen, även om stödet för detta oftast är bättre hos högsta ledningen, i alla fall i större organisationer där resurserna är fler.

Det finns flera studier på att ”kommunikativa ledare” är bättre ledare, en del av det ligger i den öppna dialogen, en annan del ligger i förmågan att vara tydlig med sina budskap. Genom åren har det blivit än tydligare för mig att de chefer som har kompetensen och tar sig tiden att paketera sina budskap pedagogiskt och visuellt, lyckas bättre och snabbare i sina uppdrag än de som inte har förmågan eller tar sig tid.

Drive Management är en managementkonsult specialiserad på utvecklings- och förändringsarbete med fokus på människor, d v s att verkligen få till den önskade mänskliga utvecklingen i pågående förändring. En av våra absoluta styrkor i detta är just förmågan att strukturera upp och visualisera problem, lösningar och budskap på ett attraktivt och tydligt sätt.

Jag slår här ett slag för att ta sig tid till att rita och visualisera mera för effektivare kommunikation och snabbare utveckling.