Årets Performance Management Survey är precis sammanställd och vi kan summera flera intressanta insikter och resultat gällande denna process i svenska organisationer. Två utmaningar som fortsätter att vara påtagliga avseende ”prestationsutveckling” är:

🗝️ Kvalitet. Kort och gott håller processen inte tillräckligt hög kvalitet – endast 34 % upplever att deras Performance Management fungerar bra idag, och 0 (noll!) % upplever att den fungerar mycket bra.

💝 Efterlevnad. Mindre än var tionde organisation (9 %) upplever att deras process följs fullt ut av organisationen.

Vi vet sedan länge att information & utbildning inte är tillräckligt för att skapa efterlevnad. Om det var tillräckligt skulle trafikregler aldrig brytas, barn skulle aldrig trotsa sina föräldrar och människor i allmänhet skulle träna minst fyra gånger per vecka och äta mer hälsosamt. Information och utbildning kan bidra till ökad kunskap och förståelse, men det i sig räcker inte alltid för att få saker att hända.

Så hur når vi högre efterlevnad i denna process och lyckas få ut den fulla kraften och potentialen i varje individ?

Här finns så klart många svar, vi väljer att summera två viktiga punkter här: 1) Genom att vara klar över processens syfte och 2) Säkerställa rätt förutsättningar.

Vi behöver förenkla och renodla processen med huvudfokus på ett syfte istället för att ha flera olika syften med processen som motverkar varandra (ex driva utveckling vs differentiera monetär belöning).

När det gäller att skapa rätt förutsättningar så är information och utbildning en (liten) del. En annan del är att skapa acceptans för och ägarskap över processen hos både ledare och medarbetare. Detta kan göras genom att t.ex. involvera dem mer i processens förädling, så att processen på riktigt upplevs vara verksamhetsdriven och byggd för att bidra till deras framgång. En tredje, avgörande del är att få strukturer på plats som hjälper och förstärker processen, d.v.s. som får den att leva i organisationens vardag. Ett exempel på en främjande struktur är att processen är ”ihopkopplad” med andra verksamhetssystem som gör det enkelt att driva och följa utveckling och resultat på mål och aktiviteter löpande, i stället för på olika ställen.

💡 En bra process som efterlevs är bättre än en perfekt process som ingen följer.

I januari släpper vi årets rapport “Performance Management – Idag och imorgon”. Följ oss gärna på LinkedIn för att ta del av fler insikter från undersökningen och få tillgång till  rapporten direkt när den släpps.

Varma julhälsningar från oss på Drive Management. 🎄